Schilderijen G-L

Herman Frederik Carel ten Kate (1822-1891)

Herman ten Kate was gespecialiseerd in historische genrevoorstellingen. Op zijn schilderijen, die meestal zijn gesitueerd in een kroeg of herberg, zijn dikwijls figuren afgebeeld in historische kledij. Vaak zijn er soldaten bij, al drinkend en kaartend in de kroeg. Ten Kates werk werd in zijn tijd hoog gewaardeerd om de realistische weergave en de levendigheid in zijn voorstellingen. In 1856 werd hij door de Rotterdamse Akademie tot lid van verdienste benoemd. Ook was hij een aantal jaren voorzitter van het Amsterdamse kunstenaarsgenootschap Arti et Amicitiae.Ten Kate vond veel inspiratie in de werken van Jean-Louis-Ernest Meissonier (1815-1891) en David Teniers de Jonge (1610-1690). Dat hij grote belangstelling had voor vaderlandse geschiedenis, blijkt uit de reeks voorstellingen die hij heeft gemaakt over de Tachtigjarige Oorlog. Maar ook particuliere opdrachtgevers zagen in de 19e eeuw graag historische klederdracht terug op hun schilderijen. Zo zijn er ook van Johannes Bosboom kerkgezichten met 17e-eeuwse figuren bekend en kreeg Cornelis Springer vaak directe opdrachten om stadsgezichten met historische figuren te schilderen.

Titel: Herberginterieur met twistende kaartspelers 

Olieverf op doek
Afmeting doekmaat 70 x 100 cm
Afmeting met lijst  92 x 124 cm de originelelijst
Gesigneerd rechts onder

Jan HOYNCK VAN PAPENDRECHT (1858-1933)

Amsterdam18 september 1858 - Den Haag11 december 1933

De Nederlandse kunstenaar Jan Hoynck van Papendrecht werd in september 1858 geboren in Amsterdam. Hij kreeg zijn schildersopleiding in Antwerpen en München.

Hoynck werkte vooral als illustrator. Hij maakte onder meer illustraties voor het familietijdschrift Eigen Haard, Eleviers Maandschrift, De Graphie en The Daily Graphic. Hij kreeg vooral bekendheid door zijn militaire scènes. Ook boeken als "Onze schuttersvendels en schutterijen van vroeger en later tijd" (1908) werden door hem van illustraties voorzien.

De stijl van Jan Hoynck van Papendrecht toont verwantschap met de Haagse School-kunstenaar George Hendrik Breitner. Net als Breitner schilderde Hoynck graag militairen te paard. Ook werkte hij veel geschiedkundige krijgstaferelen uit. Een voorbeeld hiervan is het drieluik dat aan de Amsterdamse schutterij is gewijd: Hierop is de deelname afgebeeld van de schutterij aan het beleg van Naarden (1814), de Tiendaagse Veldtocht (1831) en het laatste uittrekken aan het begin van de 20e eeuw, voordat de schutterij werd opgeheven. Jan Hoynck van Papendrecht overleed in 1933 in Den Haag.

Titel: Wasdag op het stadsplein in Múnchen

Olieverf op doek
Afmeting doekmaat 59 x 73 cm 
Afmeting met lijst  68 x 81,5 cm 
Gelijst in een bijpassende lijst 
Gesigneerd:Links onder

Johannes Hermanus Barend 'Jan HB' Koekkoek (1840-1912) Johannes Hermanus Barend 'Jan HB' Koekkoek Amsterdam 1840-1912 Hilversum  Scheveningen  Jan HB Koekkoek was de derde zoon van de marine schilder Hermanus Koekkoek Sr en kreeg les van zijn vader. Zijn schilderij carrière onthult een duidelijke ontwikkeling aan zijn werk. In het begin van de zee en de rivier scènes invloed van zijn vader is duidelijk zichtbaar in de zorgvuldige schilderstijl en fijne detaillering. In latere jaren zocht Jan HB verwantschap met de Haagse School, het schilderen van strand en zee uitzicht, evenals vissen scènes in een vrijere manier.

Afgebeelding op de website TOEN SCHEVENINGEN NU .

         

Titel: Het uitladen van de vangst op het strand te Scheveningen

Olieverf op paneel
Afmeting paneel 47 x 97 cm 
Afmeting met lijst 67 x 118 cm 
Gelijst in een Flippo lijst , laten maken (naar de originele lijst )
Gesigneerd:Links onder

Johannes Frederik HULK (Sr.) (Amsterdam 1829 - Haarlem 1911)

J.F. Hulk sr., lid van de bekende 19e-eeuwse kunstenaarsfamilie, schilderde voornamelijk stads- en dorpsgezichten en marines. Zijn schildersopleiding kreeg hij van zijn broer Abraham (1813-1897) en van Kaspar Karsen (1810-1896), en ook bezocht hij de Rijksacademie in Amsterdam. Hulk was lid van de kunstenaarssociëteit 'Arti et Amicitae' in Amsterdam en gaf les aan onder anderen zijn zoon John (1855-1913) en J.B. de Hoog. In de periode 1854-1903 exposeerde hij zijn werk regelmatig. In Amsterdam had hij van 1855 tot 1882 een zaak in teken-, schilder- en kantoorbenodigdheden annex fotografisch atelier, 'De Rembrandt' geheten. Hij was een van de eersten die de stad Amsterdam fotografeerde

Titel : Figuren op een drukke kade Haarlem 

Olieverf op doek 
Afmeting doekmaat 35 x 45 cm 
Afmeting met lijst 51 x 61 cm 

Gesigneerd links onder 

Gerrit Buitendijk Kuyk  (1805 - 1884)

Buitendijk Kuyk (ook: Kuijk/Kuyk en Buitendijk Kuijk) was een zoon van Willem Kuijk (1782-1845) en Neeltje Buitendijk (1779-1842). Vader Kuijk was schoolmeester in Hardinxveld toen Gijsbert werd geboren, later werd hij ingenieur-veri?cateur van het kadaster in Arnhem.[1] Buitendijk Kuyk werd opgeleid bij het Tekengenootschap "Kunstoefening" in Arnhem, waar hij les kreeg van Hendrik Jan van Amerom.[2] Hij behaalde daar in 1824 de gouden medaille voor tekenen naar levend model. Buitendijk Kuyk raakte bevriend met Van Ameroms zoon Cornelis Hendrik van Amerom en zij studeerden, na de opleiding in Arnhem, samen aan de Antwerpse Academie onder Willem Herreyns en Mattheus Ignatius van Bree.[3] Zij woonden later weer samen in Nijmegen toen zij dienden als schutters bij de Nationale Militie en namen in die tijd onder andere deel aan de Tiendaagse Veldtocht en ontvingen het Metalen Kruis 1830-1831. Van Amerom vestigde zich in Leiden en Buitendijk Kuyk ging terug naar Arnhem. Hij werd per 7 mei 1844 benoemd tot directeur van Kunstoefening. In 1846 trouwde hij met de elf jaar jongere Woutera Willemina Coops. Als kunstenaar schilderde Buitendijk Kuyk vooral portretten en (historische) genrestukken. Hij overleed in Arnhem op 78-jarige leeftijd.

Titel:Moeder met kind en bellenblazer bij venster

Olieverf op doek
Afmeting doek 48 x 59,5 cm 
Afmeting met lijst
Gelijst in de oude bijpassende lijst
Gesigneerd Rechts  onder

Dirk Jansen (1878-1952)

Dirk Jansen werd op 18 augustus 1878 in Den Haag geboren en is in 1952 in Rabat overleden.
Jansen was leerling van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij schilderde, aquarelleerde en tekende en werkte in Den Haag tot 1897, Molenbeek St. Jan (België), Brussel tot 1900, Den Haag 1900, St. Helena tot 1903, Den Haag, Brussel, St. Helena tot 1904, Den Haag tot 1909, Rhenen. In 1911 werkte hij een paar maanden in Winterswijk, waar hij met vrouw en twee kinderen verbleef in pension Van Deun. Jansen verdween echter met de noorderzon zonder te betalen maar met achterlating van zijn schilderijen. Hij werkte vervolgens in Parijs en vanaf 1935 definitief in Marokko. Hij werd wel de Nederlandse oriëntalist genoemd.
Zijn werk bevindt zich o.m. in het Gemeentemuseum in Den Haag en Vereniging Het Museum in Winterswijk.

Titel : Havengezicht

Olieverf op doek 
Afmeting doekmaat 34 x 58 cm 
Afmeting met lijst 45 x 70 cm 
Gelijst in de gouden gallery lijst
Gesigneerd Rechts onder

Geert Jan Jansen (1943)

Kunstenaar Geert Jan Jansen woont en werkt in Kasteel Beverweerd, een 13e-eeuws kasteel op een eilandje langs de Kromme Rijn. In het kasteel zijn twee verdiepingen ingericht als tentoonstellingsruimte. Hier zijn meer dan tweehonderd van Jansens tekeningen en schilderijen te bewonderen. Jansen staat ook wel bekend als de 'meestervervalser'. Naast zijn eigen werk is er dan ook kunst te zien in de stijl van Cobra, Renoir, Jawlensky, Rembrandt en Van Gogh.

Titel: Op de Duinen in Zandvoort ( Naar Hart Nibbrig )

Olieverf op doek 
Afmeting doekmaat 40 x 60 cm 
Afmeting met lijst 53 x 73 cm 
Gelijst in de gouden gallery lijst
Gesigneerd Rechts onder

German Grobe (1857-1938)

Grobes werk werd aanvankelijk sterk beïnvloed door Eugen Dücker en Andreas Achenbach, twee Düsseldorfse kunstschilders die veel zeestukken schilderden aan de Noord-Europese kusten, in een realistische stijl. Vanaf de tijd dat hij naar Nederland kwam, zag hij Hendrik Willem Mesdag en ging hij schilderen in de stijl van de Haagse School. Later had ook zijn landgenoot Max Liebermann, die hij in Katwijk had ontmoet, met zijn impressionistische werkwijze een duidelijke invloed op zijn werk. Grobe schilderde vooral strandgezichten, zeestukken, genrewerken en portretten, met het Hollandse vissersleven als belangrijkste thema. Hij was bijzonder productief, met name ook om in zijn levensonderhoud te kunnen voorzien, waardoor zijn stukken soms van wisselende kwaliteit zijn. Zijn beste schilderijen, aquarellen en tekeningen kunnen zich echter meten met de top van de Haagse School.

Werk van Grobe is onder andere te zien in het Katwijks Museum, de Lakenhal in Leiden, Museum Kunstpalast te Düsseldorf, het Altonaer Museum in Hamburg en het Museum Kunst der Westküste te Föhr.

Titel: Breiende dame voor het huis 

Olieverf op doek 
Afmeting doekmaat 67 x 90 cm 
Afmeting met lijst 80 x 100 cm 
Gelijst in lichte gouden lijst
Gesigneerd Links onder

Hendrik Pieter Koekkoek (1843-c.1890)

Geboren 13 januari 1843 te Hilversum. Overleden in Engeland (onbekend, na 1890) Hendrik Pieter Koekkoek is een landschapschilder en zoon van Marinus Adrianus Koekkoek en was 3e generatie uit de bekende Koekkoek schildersfamilie. Hendrik Pieter woonde en werkte achtereenvolgens in Amsterdam, London, Den Haag en weer Engeland. Hij exposeerde in ieder geval in Amsterdam in 1874 en 1876.De schilderijen van Hendrik Pieter Koekkoek zijn voornamelijk be_nvloed door de natuur en het platteland. Hij signeerde zijn schilderijen met H.P. Koekkoek.

Titel: Paard bij de boerderij

Olieverf op doek 
Afmeting doekmaat 34 x 46,5 cm 
Afmeting met lijst 53 x 63 cm 
Gelijst in de orginele gouden lijst
Gesigneerd Rechts onder

Jan KORTHALS (1916-1972)

Jan Korthals was een leerling van de Academie voor Beeldende Kunst in Antwerpen. Later kreeg hij les van zijn oom Marie Henry Mackenzie. Jan Korthals werd vooral bekend door zijn raak getroffen portretten en zijn sfeervolle stadsgezichten. Regelmatig kreeg hij opdrachten voor stadsgezichten die in kalenders werden verwerkt. Hierdoor werd hij in brede kring populair. Zijn Amsterdamse stadsgezichten, waarin de bruine toon de boventoon voert, doen ons het meest aan Breitner denken. Hier is onmiskenbaar de invloed van zijn oom en leermeester Marie Henry Mackenzie te herkennen, die zelf gedurende een langere periode bij Breitner in de leer was. Ook kwam Jan Korthals graag in Parijs en Itali_, waar hij vele inkttekeningen maakte, die hij later op zijn atelier in Amsterdam tot olieverfschilderijen maakte .

             

Titel : Amsterdams stadsgezicht
Olieverf op doek
Afmeting doekmaat 60 x 80 cm
Afmeting met lijst 80 x 100 cm / gelijst in een bijpassende lijst
Gesigneerd rechts onder

Joop van Leeuwen 1962

Johannes Jacobus Hendrikus (Joop) van Leeuwen werd geboren in 1962 in Den Haag. Reeds op de kleuterleeftijd vielen zijn tekeningen en “olieverfjes “ in positieve zin op. In zijn schooljaren bezocht hij vrijwel dagelijks de bekende Haagse musea (het Mauritshuis en het Gemeente Museum Den Haag). Hij schilderde en tekende daar bekende meesters na.

Joop studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag (1981-1984). In zijn academiejaren schilderde en exposeerde Van Leeuwen al zelfstandig.
Bekende kunsthandelaren in Den Haag namen al in deze jaren met grote regelmaat werken van hem af. Het is ook in deze periode dat Van Leeuwen zijn eerste impressionistische strandgezichten maakte.

Zijn Strandgezichten, Wintertaferelen en Stadsgezichten vonden grote aftrek. Erkende Galerieën verkochten zijn werken. Hij trad op als adviseur voor bekende verzamelaars en zijn werken werden geveild door Christies en Sotheby's.

           

Titel: Standgezicht ( met spelende kinderen )

Olieverf op doek 
Afmeting doekmaat 35 x 49 cm 
Afmeting met lijst 45 x 50 cm 
Gelijst in een  gouden lijst
Gesigneerd Rechts onder

Titel: Standgezicht ( Ballonnenverkoper )

Olieverf op doek 
Afmeting doekmaat 40 x 50 cm 
Afmeting met lijst 51 x 61 cm 
Gelijst in een  gouden lijst
Gesigneerd Links onder