Schilderijen T-Z

 
Johannes Gijsbert Vogel (1828-1915)
Johannes Gijsbert Vogel kwam in 1849 als leerling op het atelier van Andreas Schelfhout. Hij leerde er schetsen in de natuur en op basis daarvan ideale landschappen samenstellen in zijn atelier. De voorkeur van Vogel ging aanvankelijk uit naar het schilderen van Drentse heidegezichten en van het landschap rond Kortenhoef. In de jaren negentig werd er een kentering in zijn werk merkbaar. Onder invloed van de schilders van de. Haagse School ging hij steeds impressionistischer schilderen. Ook zijn repertoire aan onderwerpen breidde zich uit met bosgezichten, riviergezichten en een enkel stads- en dorpsgezicht. In 1892 huwde de schilder met Margaretha Roosenboom, Schelfhouts kleindochter en begaafd schilderes. Zij had, zo vermoedt men, grote invloed op zijn artistieke ontwikkeling in de jaren ’90.

Titel:Landschap met koeien 

Olieverf op paneel
Afmeting paneel 15,5 x 23 cm
Afmeting met lijst 30,5 x 38 cm in de originele lijst
Gesigneerd: Links onder 

Francesco Guardi (Venice 1712-1793) 

Francesco Guardi was, na Canaletto, de belangrijkste schilder van uitzichten van Venetië in de 18e eeuw. Zijn vroege figuratieve schilderijen werden uitgevoerd in samenwerking met zijn broer, Gian Antonio, maar rond 1760 wendde Guardi zich tot het schilderen. Na Canaletto nam hij zowel de architectuur van de stad als de feesten van zijn inwoners op in binnen- en buitenwereld. Deze werken brachten hem veel succes.Francesco Lazzaro Guardi (Venetië, 5 oktober 1712 - aldaar, 1 januari 1793) was een Italiaans schilder van veduta en representant van de Venetiaanse School. Hij en zijn broers Niccolò en Gianantonio worden beschouwd als laatste vertegenwoordigers van de klassieke Venetiaanse school binnen de schilderkunst.

    

Titel: Landschap met Ruïnes / Grote boog met menselijke figuren

Olieverf op doek
Afmeting doekmaat 54 x 74 cm / pendant
Afmeting met lijst 72 x 74 cm
Gesigneerd 

Carl Werner (German, 1808-1894) The Sphinx (Tefnut)

Werner werd geboren in Weimar en studeerde schilderkunst onder Julius Schnorr von Carolsfeld in Leipzig . Hij schakelde over van 1829 tot 1831 naar München om architectuur te studeren, maar keerde daarna terug naar de schilderkunst. Hij won een studiebeurs om naar Italië te reizen, waar hij uiteindelijk een studio in Venetië stichtte en tot de jaren 1850 bleef, en naam maakte als aquarelpopper. Hij exposeerde in heel Europa, met name vaak naar Engeland, waar hij exposeerde in de New Watercolor Society .

Hij reisde door Spanje in 1856-1857, in 1862 naar Palestina en vervolgens naar Egypte , en naar het laatste land keerde hij terug voor een langere reis in 1864. Bijzonder opmerkelijk waren zijn aquarellen in Jeruzalem , waar hij een van de weinige niet- moslims was in staat om toegang te krijgen om het interieur van de Rotskoepel te schilderen. Hij publiceerde een grote hoeveelheid werk in Londen als Jeruzalem en de heilige plaatsen , en wat meer aquarellen uit Egypte in 1875 als de Nijlenschetsen van Carl Werner . Later reisde hij naar Griekenland en Sicilië en werd professor aan de Academie van Leipzig , stervende in Leipzig in 1894.

Titel :The Sphinx ( Tefnut)

Aquarel
Gesigneerd links onder
Gedateerd 1873
In zeer goede staat
Mooi gelijst achter glas , gelijst in een zwarte gallery lijst met gouden bies
Afmeting beeldmaat ( Aquarel ) 16 x 23,5 cm
Afmeting met lijst 42 x 50 cm

Andreas Franciscus Josephus Vermeulen (1821-1884)

Lillo, belgie  1821 - 1884 Nieuw-Vossemeer, Holland . De kunstschilder Andreas Franciscus Vermeulen woonde en werkte o.a. in Breda, Teteringen, en Nieuw-Vossemeer. Hij schilderde en tekende figuur- en genrestukken (veelal taferelen met kaarslicht). Medewerker van A.G. Apol jr.Werk van André Vermeulen is vertegenwoordigd in diverse grote musea. info: Benezit, Scheen

Titel:Marktscene

Olieverf op paneel
Afmeting paneel 50 x 60 cm 
Afmeting met lijst 66 x 76 cm 
Gelijst in de galerielijst.
Gesigneerd Rechts  onder / gedateerd 1863

Toon Kelder (1894 - 1973)

Toon Kelder behoort tot de schilders die aan het begin van de 20e eeuw hun eigen stijl ontwikkelden onder invloed van de avant-gardeschilders in Parijs. Daarnaast werd hij gedreven door een voortdurende drang tot vernieuwen. In de jaren twintig schilderde hij in expressieve kleuren bloemen, figuren en naakten, waarvoor meestal zijn echtgenote Alexandrine poseerde. In de jaren dertig tot ongeveer 1945 ontstonden subtiel gestileerde vrouwfiguren geschilderd in zachte, wazige tinten, maar ook ruiters en mythische figuren in boslandschappen. Na 1945 brak hij met de figuratie en legde zich toe op het schilderen van abstracte composities.

Titel : Slapend jongetje

Aquarel /Gemende techniek
Afmeting met lijst 40 x 52 cm
Beeldmaat 28,5 x 40,5 cm
Gesigneerd links / gedateerd '28

Jan VOERMAN (jr.) (Hattem 1890 - Laren 1976)

Nederlandse lithograaf.Jan Voerman was de zoon van Jan Voerman sr. In 1905 kreeg Jan Voerman zijn eerste officiele opdracht van zijn grootvader Verkade van het gelijknamige bedrijf om tekeningen voor een natuuralbum te maken. Hij moest samenwerken met de tekenaars Ludwig Wenckebach en van Oort. Tot 1939 maakten zij 25 albums maar door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd hier een einde aan gemaakt. In 1923 trouwde Jan met Hetty Mansholt en verhuisde naar Overveen waar hij bekend geworden is als lithograaf. In 1932 is hij verhuisd naar Blaricum.Een aantal van zijn werken hangt thans in het Voerman Museum Hattem.

Titel : Zuiderzee

Aquarel 
Afmeting beeldmaat 7 x 13 cm
Afmeting met lijst 32 x 38 cm 
Gelijst in een bijpassende lijst
Gesigneerd Links midden 

Pieter J.A Wagemans (1879-1955)

Pieter Johannes Alexander Wagemans, 25-08-1879 - 30-08-1955, Den Haag. Vermeld in Scheen.Pieter Johannes Alexander Wagemans woonde en werkte te Den Haag. Was aanvankelijk huis- en dekoratieschilder, later geheel kunstschilder. Hij heeft o.a. massa's stadsgezichten (Nederlandse Steden) gemaakt, waarvan verscheidene vervalst zijn tot werken van J.C.K. Klinkenberg.